Visie | |
OnderverdelingKinderopvang de Pepermolen heeft bewust gekozen voor kinderopvangopvang verdeeld over vier verschillende leeftijdsgroepen; een babygroep, een dreumes-peutergroep, een peutergroep en een buitenschoolse opvang. Op deze manier kunnen wij de groep kinderen beter volgen in hun ontwikkeling en beter inspelen op de behoeftes per leeftijdsgroep. Bij de Pepermolen staat de groep centraal, waarbij het individuele kind niet uit het oog verloren wordt. Iedereen mag bij ons zichzelf zijn. Onze grote groepsruimtes zorgen ervoor dat kinderen de ruimte hebben om de wereld om zich heen te kunnen ontdekken. Ieder kind mag zich spelenderwijs, op zijn eigen tempo ontwikkelen. We hebben respect voor autonomie. Dit betekent dat we kinderen actief de ruimte geven om zelf dingen uit te proberen met respect voor eigen ideeën en oplossingen. Bij de Pepermolen staat het hebben van plezier voorop. Kinderen krijgen diverse activiteiten aangeboden en mogen daarnaast veel zelf bepalen. Bij de Pepermolen is vooral veel vrolijkheid, muzikaliteit en creativiteit, onze opvang is kleinschalig, maar ons aanbod is compleet! Onze pedagogisch medewerkers zijn open, toegankelijk en professioneel en daarmee dus ook vakgericht. Zij hebben kennis van de verschillende ontwikkelingsfases en weten daardoor dus ook hoe zij de kinderen gericht kunnen stimuleren en kunnen ouders ondersteunen wanneer dit nodig is. Samen met ouders willen wij graag een grote familie vormen waar een wederzijds vertrouwen is in een ieder. Voor de allerkleinsten dienen daarnaast de drie “R-en” (rust, reinheid en regelmaat) als leidraad.
Ieder kind een eigen mentorBij kinderopvang de Pepermolen hebben alle kinderen een vaste mentor die mondeling bekend gemaakt wordt bij de ouders tijden het intakegesprek. Ouders hoeven maar bij één medewerker wijzigingen/bijzonderheden door te geven, waardoor er een duidelijke lijn van communiceren ontstaat. Bij goed mentorschap komt echter meer kijken dan alleen contactpersoon zijn. Bij kinderopvang de Pepermolen zijn we ervan overtuigd dat als je het mentor zijn van een kind goed vormgeeft, het heel veel kan bijdragen aan de ontwikkeling en de emotionele veiligheid van kinderen én pedagogisch medewerkers. Ons doel van dit vaste mentorschap is om de vertrouwensband tussen pedagogisch medewerker, kind en ouders te versterken en de ontwikkeling van kinderen beter in kaart te brengen en ouders op de hoogte te houden over de ontwikkeling van hun kind. Maakt een kind stappen in zijn/haar ontwikkeling of gaat het misschien een stap terug. Is hier een logische verklaring voor, zoals de geboorte van een broertje of zusje, overlijden in de familie of een verhuizing. Door samen te bespreken wat pedagogisch medewerkers op de groep zien en wat ouders thuis zien m.b.t. de ontwikkeling van hun kind en of mentor en ouders bepaald gedrag van hetzelfde kind herkennen.
We geven ouders de mogelijkheid om buiten de reguliere haal- en brengtijden en 10 minuten gesprekken door een afspraak te maken voor een één op éen gesprek om bijvoorbeeld zorgen over de ontwikkeling van hun kind(eren) dit te kunnen bespreken met de mentor. Tijdens zo’n gesprek kunnen ouders en/of mentor hun zorgen bespreken en afspraken maken, eventueel in overleg externe hulp inschakelen om zo gezamenlijk de begeleiding van een kind beter op elkaar af te stemmen.
Daarnaast kunnen ouders kiezen of ze bij de overgang van hun kind, naar een nieuwe groep een afsluitend gesprek willen met de “vorige mentor”. Een andere mogelijkheid is om na ongeveer 6 weken een voortgangsgesprek met de nieuwe mentor in te plannen, om kort te bespreken hoe de overgang is verlopen, of er knelpunten waren en hoe het welbevinden is van het desbetreffende kind op de nieuwe groep, met wie hij/zij graag speelt en waar zijn of haar interesses liggen. De oude mentor geeft mondeling aan de ouders door wie de nieuwe mentor van het kind zal worden.
De mentor van het kind heeft ook als taak om ouders te informeren over het wennen op een nieuwe groep en wanneer het kind exact van start gaat op zijn of haar nieuwe groep. Daarnaast zal de mentor, de mentor (van de nieuwe groep) informeren over het kind. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere; * Emotionele veiligheid, (bijv. afscheid nemen, houding t.a.v. inval medewerker) * Slapen (wel of geen speen/knuffel, andere slaaptijden dan standaard) * Eten en drinken (Wat vind het kind lekker, moet het kind gestimuleerd worden om te drinken) * Gezinssituatie (broers, zussen, gescheiden ouders) * Ontwikkeling (diverse ontwikkelingsgebieden, met wie speelt het graag en welke interesses) * Medische bijzonderheden (is het kind allergisch, heeft het lichamelijke beperkingen, medicijngebruik?) * Overige bijzonderheden. (Religie, zorgen om thuissituatie)
Voorwaarden mentorschap We proberen zo goed mogelijk rekening te houden met de volgende aspecten: * De mentor van het kind kent het kind al een tijdje (minimaal een maand). * De mentor van het kind is ook mentor van andere kinderen uit het gezin. * De mentor ziet het kind het meest. * Er is een eerlijke verdeling tussen het aantal kinderen per mentor. | Spelenderwijs ontwikkelenKinderopvang de Pepermolen heeft als doel om volwaardige, kwalitatieve en professionele opvang aan te bieden en de continuïteit van onze kwaliteit te waarborgen. Ons aanbod van opvang, moet kinderen helpen om hen in staat te stellen, steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving. De opvang vindt plaats op een plek waar (emotionele) veiligheid en gezondheid voorop staat. We vinden het belangrijk om te investeren in een goede samenwerking met de basisscholen op Texel om gezamenlijk ontwikkelingsachterstanden bij kinderen te verkleinen en de doorgaande leerlijnen te waarborgen. Daarnaast betekent kinderopvang voor ons meer dan alleen opvang. Wij hebben de ambitie de plek te zijn waar de focus ligt op plezier. We werken met een vast team ervaren en enthousiaste pedagogisch medewerkers. Iedere groep heeft haar eigen vaste pedagogisch medewerkers. |